La Jornada de Portes Obertes al jaciment neolític de Codella ha permès conèixer de primera mà els resultats de la nova campanya d’excavacions i apropar l’arqueologia a tots els públics
Més d’un centenar de persones van participar aquest dissabte, 26 de setembre, en la Jornada de Portes Obertes del jaciment neolític de Codella, a les Preses, una activitat que va permetre als assistents conèixer de primera mà els treballs arqueològics que s’hi estan desenvolupant i descobrir una part del patrimoni prehistòric del municipi.
La jornada va ser una oportunitat per apropar les veïnes i veïns a la recerca arqueològica i conèixer les noves troballes i els resultats de la campanya d’excavacions que l’equip d’arqueòlegs de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha dut a terme aquest mes de setembre.
Durant la visita, l’equip investigador va explicar als participants les darreres descobertes i els nous elements documentats al jaciment, així com els objectius de la recerca que s’està desenvolupant a Codella. Els treballs formen part d’un nou projecte dirigit per Maria Saña, que estudia les relacions entre el vulcanisme, les transformacions del paisatge i el poblament prehistòric de la Garrotxa.
La campanya d’enguany dona continuïtat als treballs iniciats l’any 2022, que ja havien permès documentar part d’una cabana del neolític antic, amb diverses estructures de pedra, blocs de basalt i forats de pal. Les noves intervencions permeten ampliar el coneixement sobre aquest espai i aprofundir en com vivien, s’organitzaven i desenvolupaven les seves activitats les comunitats neolítiques que van ocupar aquest territori.
Arqueologia per a tots els públics
Un dels principals atractius de la jornada va ser que, més enllà de la visita al jaciment, els participants van poder experimentar en primera persona diferents activitats vinculades a la vida quotidiana de les comunitats prehistòriques.
Al llarg del matí es van dur a terme diverses propostes d’arqueologia experimental, entre les quals hi havia tallers de talla lítica i elaboració d’eines de pedra, ceràmica i molta de gra, que van permetre als participants, especialment als més joves, descobrir de manera pràctica com es treballaven alguns dels materials i recursos utilitzats durant la prehistòria.
La jornada també va incloure un vermut arqueològic, que va servir com a espai de trobada entre els participants i l’equip investigador i va posar el punt final a una activitat pensada per apropar la recerca científica i el patrimoni arqueològic a la ciutadania.
Durant l’acte, el regidor de l’Ajuntament de les Preses, Adrià Plana, va adreçar unes paraules als assistents i va posar en valor la importància del jaciment de Codella per al municipi. Plana també va voler agrair públicament la feina, la dedicació i el compromís de l’equip d’arqueòlegs de la Universitat Autònoma de Barcelona, que durant aquestes setmanes ha treballat en la nova campanya d’excavacions.
La bona participació en aquesta Jornada de Portes Obertes posa de manifest l’interès que desperten la història, l’arqueologia i el patrimoni de les Preses, i la voluntat de fer arribar aquest coneixement al conjunt de la ciutadania.
El jaciment de Codella constitueix, així, un espai de gran interès per entendre el passat més antic de les Preses i de la Garrotxa. La recerca que s’hi està desenvolupant permet no només descobrir noves evidències sobre les comunitats que van habitar aquest territori fa milers d’anys, sinó també entendre millor la relació entre aquestes comunitats i un paisatge marcat per l’activitat volcànica.
L’Ajuntament de les Preses valora molt positivament el desenvolupament de la jornada i agraeix a la UAB i a tot l’equip investigador la seva tasca de recerca, divulgació i transferència de coneixement, així com a totes les persones que dissabte van participar en aquesta proposta i van contribuir a fer de Codella un espai viu de coneixement i divulgació del patrimoni.

